• خانه 
  • تماس  
  • ورود 

حضور کارشناسان بهداشت و درمان در مجتمع کوثر

26 فروردین 1392 توسط کوثر

حضور کارشناسان بهداشت و درمان در مجتمع کوثر تهران

کارشناسان بهداشت و درمان در مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر حضور یافتند.همزمان باهفته سلامت وروز جهانی بهداشت بادعوت واحدفرهنگی مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر،کارشناسان بهداشت درمان وحدت اسلامی، وابسته به دانشگاه شهیدبهشتی، باحضوردرمجتمع به پایش فشار،قندوچربی خون طلاب،اساتید و کارکنان مجتمع پرداختندودرصورت لزوم آنها رابه مراکز درمانی معرفی نمودند.گفتنی است این حضور چهارشنبه 21 فروردین جاری در این مجتمع انجام شد.

 نظر دهید »

برنامه ریزیها و تلاش های فرهنگی، هنری و آموزشی در جهت رونق روز افزون نماز قرار گیرد.

11 مهر 1391 توسط کوثر

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي به بيست و يكمين اجلاس سراسري نماز، قرار گرفتن نماز در جايگاه شايسته خود را زمینه ساز رسيدن جامعه به نقطه مطلوب آرماني اسلام دانستند و تأكيد كردند: همه تلاش هاي فرهنگي، هنري و برنامه ريزي هاي آموزشي بايد در راستاي رونق روز افزون نماز در بين مردم به ويژه جوانان طراحي و اجرا شود.
متن پيام رهبر معظم انقلاب به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
امسال نيز شما مردان و زنان خداجوي و حقيقت نيوش، با برگزاري اين اجلاس، گام ديگري در راه وظيفه ي بزرگ اسلامي خويش يعني اقامه ي نماز برداشته ايد. از همه ي دست اندركاران بويژه از جناب حجه الاسلام آقاي قرائتي، روحاني مجاهد و صادق و ثابت قدم كه استوانه ي اصليِ اين كار بزرگ است، تشكر ميكنم و پاداش الهي را براي ايشان و همكارانشان مسألت مينمايم.
با اين همه بايد اعتراف كنيم كه هنوز مجموعه ي ما مسئولان نظام اسلامي وظيفه ي خود را در اين باره به تمام و كمال، ادا نكرده ايم. اهميت نماز را بايد به درستي فهميد. اين كه فرموده اند: اگر نماز در درگاه خداوند، مقبول افتد ديگر خدمات و زحمات نيز پذيرفته شده و اگر نماز، مردود باشد هرچه جز آن نيز مردود گشته است، حقيقتي بزرگ را بما مي نماياند. آن حقيقت اين است كه اگر در جامعه ي اسلامي نماز در جايگاه شايسته ي خود قرارگيرد، همه ي تلاشهاي سازنده ي مادي و معنوي، راه خود را به سمت و سوي آرمانها ميگشايد و جامعه را به نقطه ي مطلوب آرماني اسلام ميرساند؛ و اگر از اهميت نماز غفلت شود و نماز مورد بي اعتنايي قرار گيرد، اين مسير به درستي طي نخواهد شد و تلاشها و مجاهدتها تأثير لازم را در رساندن به قله يي كه اسلام براي جامعه ي بشري ترسيم كرده است،‌ نخواهد داشت.
اين حقيقت، به همه ي ما هشدار ميدهد و وظيفه يي سنگين را به ياد ما مي آورد. تلاشهاي فرهنگي و هنري و برنامه ريزيهاي آموزشي و غيره، همه بايد به گونه يي طراحي و اجرا شود كه نماز، با كيفيت مطلوب، روز به روز در ميان مردم بويژه جوانان و نوجوانان رونق گيرد و همه به راستي از اين چشمه ي پاكي و روشني بهره مند گردند. بيشك دستگاههاي متعدد امور فرهنگي و آموزشي و صدا و سيما و دست اندركاران اداره ي مساجد، بيش از ديگران بايد احساس مسئوليت كنند.
از خداوند متعال كمك بخواهيد و دامن همت به كمر بزنيد و حركتي تازه در اين راه آغاز كنيد. خداوند يار و نگهدارتان.
سيدعلي خامنه اي
۱۳/شهریور/۱۳۹۱

 

 نظر دهید »

مرگ ...

08 مهر 1391 توسط کوثر

 

مرگ را که بپذیری، همه ی غم و غصه ها می رود و بی اثر می شود. وقتی با حضرت عزرائیل رفیق شوی، غصه هایت کم می شود. آمادگی موت خوب است، نه زود مردن. بعد از این آمادگی، عمر دنیا بسیار پرارزش خواهد بود. ذکر موت، دنیا را در نظر کوچک می کند و آخرت را بزرگ. حضرت امیر علیه السلام فرمود: یک ساعت دنیا را به همه ی آخرت نمی دهم. آمادگی باید داشت، نه عجله برای مردن.

 

میرزا محمد اسماعیل دولابی

 

 1 نظر

توصیه های اخلاقی آیت الله سید علی قاضی (ره) - قسمت اول

08 مهر 1391 توسط کوثر

به نام خدا
مطالب زیر گزیده ای از توصیه ها و وصایای آیت الله سید علی قاضی (ره) استاد اخلاق حضرت علامه طباطبایی و حضرت آیت الله بهجت است که به شاگردان و اطرافیان خود فرموده اند و ما آن ها را به اختصار ذکر می نماییم.
باشد که کلامش چون صاعقه ای بر قلبمان بدرخشد و راهنمایمان در تاریکی ها باشد.

نماز

شما را سفارش می کنم به اینکه نمازهایتان را در بهترین و با فضیلت ترین اوقات آنها به جا بیاورید و آن نمازها با نوافل، 51 رکعت است؛ پس اگر نتوانستید، 44 رکعت بخوانید و اگر مشغله های دنیوی نگذاشت آنها را به جا آورید، حداقل نماز توابین را بخوانید [ نماز اهل انابه و توبه هشت رکعت هنگام زوال است ].

مرحوم علامه طباطبایی و آیت الله بهجت از ایشان نقل می کنند که می فرمودند: « اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد مرا لعن کند. »

مرحوم آقای سید هاشم رضوی هندی می فرمایند: روزی یکی را به محضر آقای قاضی آوردند که مثلا آقا دستش را بگیرد و راهنمایی اش کند.
مرحوم آقای قاضی فرموده بودند: « به این آقا بگویید که نماز را در اول وقت بخواند. »بعد معلوم شد که آن آقا وسواس در عبادات داشته و نماز را تا آخر وقت به تأخیر می انداخته است.

اما وصیت های دیگر، عمده آنها نماز است. می فرمودند نماز را بازاری نکنید اول وقت به جا بیاورید با خضوع و خشوع. اگر نماز را تحفظ کردید همه چیزتان محفوظ میماند و تسبیح صدیقه کبری سلام الله علیها که از ذکر کبیر به شمار می آید و آیت الکرسی در تعقیب نماز ترک نشود.

دعا در قنوت نماز

آقای قاضی به شاگردان خود دستور می دادند این دعا را در قنوت نماز هایشان بخوانند: « اللهم ارزقنی حبّک و حبّ ما تحبه، و حبّ من یحبّک، والعمل الذی یبلغنی إلی حبّک واجعل حبّک احبّ الاشیاء إلی. »


 نظر دهید »

تلخ و شیرین

26 شهریور 1391 توسط کوثر

انتظار، گاه تلخ است و گاه شیرین.
1. انتظار تلخ، وقتی است که آدم در جای خود بنشیند و تکان نخورد، چشم به در خانه بدوزد تا مطلوبش بیاید. در این حالت، روزش، ماه به نظر می‌آید و ماهش، سال و انتظارش، تلخ.
2. انتظار شیرین، آن است که انسان از جا برخیزد و به کار پردازد، زمینۀ حصول مقصود را آماده سازد و بداند که هر چه آمادگی بیشتر شود، مقصود، زودتر حاصل می‌شود.
فرد منتظر از هر آمادگی که فارغ شد، لذتی برایش پیدا می‌شود و گام دیگری بر می‌دارد و در دل، با مطلوب خود راز و نیاز می‌کند.
انتظار ظهور حضرت مهدی(ع) از این قبیل است. کسی که در این انتظار به سر می‌برد، به حضرتش عشق می‌ورزد. روز به روز آمادگی خود را بیشتر می‌کند و از حضرتش کمک می‌خواهد و هر آمادگی برای او مژده موفقیت و نوید تحقق کامل مقصود خواهد بود.
…………………………………….
(راه مهدی (عج)، ص89

 3 نظر

جایگاه رفیع اخلاق در سخنان امام صادق علیه السلام

22 شهریور 1391 توسط کوثر

حضرت صادق (ع)،رئیس مکتب جعفری که نام مبارکش«جعفر»وکنیه اش«ابوعبدالله»وپدربزرگوارش امم باقر(ع) ومادر مکرمه اش«ام فروه» میباشد،درهفدهم ربیع الاول سال 83هجری قمری درمدینه منوره چشم به جهان گشود.آن حضرت دربیست وپنجم شوال 148درسن 65سالگی توسط منصوردوانیقی مسموم ودرمدینه به شهادت رسید ودر قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.(ر.ک:مهدی پیشوایی،سیره پیشوایان،صص349-350)

اهمیت اخلاق درکلام امام صادق علیه السلام

1.زندگی با اخلاق گوارا می شود.آن حضرت فرمود:

«لا عََیشََ اََهنَأ مِن حُسنِ الخُلق؛(وسائل الشیعه،ج8،ص571) هیچ زندگی ای گواراترازنیک خوئی نیست»

این حدیث به خوبی می رساند که اگرزندگی اجتماعی،خانوادگی وحتی انفرادی توأم با اخلاق باشد،برخوردار از شادی ونشاط وشادابی خواهد بود.جامعه وخانواده ای که اخلاق را مراعات نکنند،نشاط وشادابی ازآن رخت خواهد بست.

2.عمر را صرف ادب واخلاق کن.

حضرت صادق علیه السلام فرمود:«اِن اٌجِّلتَ فی عُمِرکَ یَومَِینِ فَاجعَل اَحَدها لاَدَبِکَ تَستَعینَ بِه عَلی یَومِ مَوتِکَ؛(روضه کافی ج8،ص150)

اگراز عمرت تنها به میزان دو روزمهلت داده شدی،یک روزش را برای ادب خود اختصاص بده تا برای روزمرگ ازآن کمک بگیری»

3.اخلاق نیک نشانه بزرگواری است.

آن حضرت فرمود:«ثَلاثَةٌ عَلی کَرَمِ المَرءِِ:حُسن الخُلقِ وَکَظمُ الغَیظِ وَغَضُّ الطَّرَفِ؛(علی بن شعبه حرانی،تحف العقول،ص 572،ح34) سه چیز نشانه بزرگواری انسان است:خوش اخلاقی،فروبردن خشم وفرو پوشیدن چشم.

4.اخلاق نیک نشانه بزرگواری است.

حضرت صادق علیه السلام می فرماید:«ثَلاثَةٌ یُستَدلُّ بِها عَلی اِصابَةِ الرّأیِ:حُسن ُالِّلقاءِ وَحُسنُ الِاستِماع وَحُسنُ الجَوابِ (همان،ص582)سه چیزنشانه درست اندیشی است:خوش برخوردی،خوش گوش دادن ونیکوپاسخ دادن.»

این حدیث بیش از هرکس،واعظان وعالمان جامعه را هدف قرارداده است؛زیرا برای هدایت مردم هم خوش برخوردی لازم است وهم توجه به سخنان ودردل های مردم وهم نیکو جواب دادن به سؤال دیگران.»

5.دریک کلام حسن خلق آن قدر عظمت وارزش دارد که هرکس به عمق وژرفای آن نمی رسد،وبه هرکس عنایت نمی شود

چنان که امام صادق علیه السلام فرمود:«َولا یَکُون ُحُسنُ الخُلقِ اِلّا فی کُلِّ وَلیٍّ وَصَفیٍّ… وَلا یَعلَمُ ما فی حَقیقَةٍّ حُسنُ الخُلقُ الا الله تعالی؛(بحار،ج 68،ص393)وَ حُسنُ خلق یافت نمی شود مگردر وجود دوستان وبرگزیدگان [خداوند]… وآنچه در حقیقت خلق نیکو است جزخداوند متعالی کسی نمی داند.»

6.خوی نیک از اوصاف انبیا است.

حضرت صادق علیه السلام فرمود:«اِنَّ الصَّبرَ وَالبرِّ وَحُسنُ الخُلق ِمِن اَخلاقِ الاَنبیاء(المواعظ العددیه،ص227)به راستی صبرونیکوکاری،وخوش خوئی ازاخلاق انبیا است.»  

 1 نظر

ماه آسمان ری

14 شهریور 1391 توسط کوثر

 

ماه آسمان ري

 

افق فضل و شرف را قمري پيدا شد
يا كه در طورولايت شجري پيدا شد
باز از بحر ولايت گهري پيدا شد
نخل سرسبز ولا را ثمريپيدا شد
درسماوات و زمين جشن عظيم است امشب
عيد ميلاد كريم ابن كريم استامشب
در رياض علوي سرو روان اين پسر است
نجل مولاي كريمان جهان اين پسراست
بهترين زاده ابناء جهان اين پسر است
فخر دين ، قبله دل ، كعبة جان ، اينپسر است
اوست سروي كه بود دامن هستي چمنش
صلوات همه بر حُسن حَسن درحَسنش
اهل فضل و شرف و علم زعيمش خوانند
خيل عبّاد همه عبد عظيمش خوانند

 

صاحبان كرم و جود كريمش خوانند
آيت رحمت رحمان ورحيمش خوانند
اوست ماهي كه بر ابناء زمان مي تابد
نورش از ري به همه خلق جهانمي تابد
قامتش سرو و لبش كوثر و رويش ماه است
زائر مرقد او زائر ثاراللهاست
حرمش كعبه آمال دل آگاه است
حَسني حُسنش بر خلق چراغ راه است
خاص وعامند ز هر سوي رهين كرمش
دل صد قافله سر گرم طواف حرمش
نعمت ساية اين دستهگل عترت را
بر شما داده خدا اين شرف و رفعت را
اهل ري قدر بدانيد چنين نعمترا
فيض همسايگي تربت آن حضرت را
بال جبرئيل زده سايه به بام و درتان
اينشما ، اين حرم زادة پيغمبرتان
يا حجاز است و بُوَد كعبه جاويدانش
جان من ،جان همه خلق جهان قربانش

 

ري سپهر و حرم اوست مه تابانش
برتر از عرش بُوَدبارگه و ايوانش
دوست دارم كه شب و روز ز لطف وكرمش
پر زند مرغ دلم يكسره سويحرمش
آيه وحي در اين خانه كتابت دارد
زير اين قبّه دعا كن كه اجابتدارد
زائر او به خدا فيض قرابت دارد
درو ديوار حرم نقش نجابت دارد
ماه صدانجمن اينجاست خدا مي داند
آفتاب حسن اينجاست خدا مي داند
خاك درگاه تو بردرد دل خسته شفاست
سر به خاك حرمت گر نگذاريم جفاست
اي گل باغ حسن عطر تو برروح صفاست
كرم و جود تو بر ما به عيان و به خفاست
«
ما به اين در، نه پي حشمتوجاه آمده ايم»
«
از بد حادثه اينجا به پناه آمده ايم»
حُسن پيداي حَسن سرّنهان حسني
بلكه جانان همه خلق و تو جان حسني
تو به باغ دل ما سرو روانحسني
نخل طاها و گل عطر فشان حسني
ما به خاك حرمت روي نياز آورديم
حاجتخويش به درگاه تو بازآورديم
عصمت فاطمه و عزّت حيدر داري
تو مقام از سخن مدحفراتر داري
تو عطا و كرم آل پيمبر داري
ز حسين و ز حسن جلوه ديگر داري
جانبه قربان تو اي سيّد پاكيزه سرشت
شهرري ازتو بهشت است بهشت است بهشت
به تو وعزّت آباء کرامت سوگند
به خدا و به رسول و به امامت سوگند
به جلال و به كمالو به مقامت سوگند
به نماز و به قعودت ، به قيامت سوگند
تو كه سايه به سر خلقدو عالم فكني
چه شود گر نگهي جانب «ميثم» فكني
غلامرضا سازگار(میثم)

 

 نظر دهید »

اثر مراقبت خانم‌ها از حجاب، در زندگی اخروی و پیشرفت كشور

13 شهریور 1391 توسط کوثر

اين زندگى ميگذرد؛ لذات و سختى‌هايش همه به طرفةالعينى ميگذرد. شما در دوره‌ى جوانى، اين حرف را درست نميفهميد. انسان در دوران جوانى خيال ميكند دنيا ثابت است، ساكن است، هميشه همين جور است؛ به سن ما كه رسيديد، يك نگاه ميكنيد، مى‌بينيد دنيا عجب سريع ميگذرد؛ چشم به هم ميزنيد، گذشته. خب، آن طرف: «و انّ الدّار الأخرة لهى الحيوان»؛(1)زندگى و حيات، آنجاست. «ذلك الّذى يبشّر الله عباده»(2) - كه امروز در آيات كريمه ميخواندند - بشارتهاى الهى آنجاست. هم براى آنجا، هم براى حفظ عزت كشور و پيشرفت كشور، وضع حجاب را، وضع عفاف را، وضع تقيدات و پايبندى را خانمها بايد مراقبت كنند؛ اين وظيفه است. خودنمائى و جلوه‌فروشى، يك لحظه است و آثار سوء آن براى كشور، براى جامعه، براى اخلاق، حتّى براى سياست، آثار مخرب و ماندگار است؛ در حالى كه ملاحظه‌ى عفاف، ملاحظه‌ى حدود شرعى در رفتار و حركات بانوان، اگر چنانچه سختى‌اى داشته باشد، سختىِ كوتاهى است، اما آثارش، آثار عميق و ماندگارى است. خود خانمها خيلى بايد مراقبت كنند مسئله‌ى حجاب را، مسئله‌ى عفاف را؛ وظيفه‌ى آنهاست، افتخار آنهاست، شخصيت آنهاست.

حجاب مايه‌ى تشخص و آزادى زن است؛ برخلاف تبليغات ابلهانه و ظاهربينانه‌ى ماديگرايان، مايه‌ى اسارت زن نيست. زن با برداشتن حجابهاى خود، با عريان كردن آن چيزى كه خداى متعال و طبيعت پنهان بودن آن را از او خواسته، خودش را كوچك ميكند، خودش را سبك ميكند، خودش را كم‌ارزش ميكند. حجاب وقار است، متانت است، ارزشگذارى زن است، سنگين شدن كفه‌ى آبرو و احترام اوست؛ اين را بايد خيلى قدر دانست و از اسلام بايد به خاطر مسئله‌ى حجاب تشكر كرد؛ اين جزو نعمتهاى الهى است.

 

1) سوره مبارکه العنكبوت آيه 64
وَما هٰذِهِ الحَياةُ الدُّنيا إِلّا لَهوٌ وَلَعِبٌ ۚ وَإِنَّ الدّارَ الآخِرَةَ لَهِيَ الحَيَوانُ ۚ لَو كانوا يَعلَمونَ﴿۶۴﴾
این زندگی دنیا چیزی جز سرگرمی و بازی نیست؛ و زندگی واقعی سرای آخرت است، اگر می‌دانستند!

 

 

2) سوره مبارکه الشورى آيه 23
ذٰلِكَ الَّذي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبادَهُ الَّذينَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ ۗ قُل لا أَسأَلُكُم عَلَيهِ أَجرًا إِلَّا المَوَدَّةَ فِي القُربىٰ ۗ وَمَن يَقتَرِف حَسَنَةً نَزِد لَهُ فيها حُسنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفورٌ شَكورٌ﴿۲۳﴾
این همان چیزی است که خداوند بندگانش را که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند به آن نوید می‌دهد! بگو: «من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی‌کنم جز دوست‌داشتن نزدیکانم [= اهل بیتم‌]؛ و هر کس کار نیکی انجام دهد، بر نیکی‌اش می‌افزاییم؛ چرا که خداوند آمرزنده و سپاسگزار است

بيانات مقام معظم رهبری در ديدار جمعى از مداحان سراسر كشور
تاریخ : 1391/02/23

 نظر دهید »

نرم افزار صحیفه امام

12 خرداد 1390 توسط کوثر

 

 

امکانات نرم افزار:
* صحیفه امام (ره) در ۲۱ جلد با امکان جستجو و فهرست درختی

* متن کامل قرآن با امکان جستجو

* سه زبان عربی ،  فارسی و انگلیسی

حجم: ۴۴ مگابایت

برای دریافت نرم افزار اینجا کلیک کنید

 3 نظر

پذیرش الهی

09 خرداد 1390 توسط کوثر

روایت کرده اند که جوانی در بنی اسرائیل بیست سال اطاعت و بندگی نمود و بیست سال هم معصیت کرد.

روزی در آینه نگاه کرد دید موهایش سفید شده.به خود آمد و از کرده ی خود پشیمان شد.

عرض کرد:ای خدا من !

بیست سال عبادت بیست سال معصیت کردم اگر به سوی تو برگردم آیا مرا قبول می کنی؟

ناگهان صدایی شنید:

احببتنا فاحببناک.ترکتنا فترکناک.و عصیتنا فامهلناک.و ان رجعت الینا قبلناک.


“ما را دوست داشتی پس تو را دوست داشتم.ما را ترک کردی پس تو را ترک کردیم.معصیت ما را کردی تو را مهلت دادیم.پس اگر  برگردی به جانب ما تو را قبول می کنیم.”


 1 نظر

آسمانها 2

25 اردیبهشت 1390 توسط کوثر

آسمان اول:از جنس زبرجد ـ ذکر فرشتگان: “سبحان ذی المک الملکوت“
بزرگ فرشتگان:اسماعیل ـ در این آسمان فرشته ای است به نام “رعد"موکل ابر و باران است.

آسمان دوم:از جنس نقره خام ـ فرشتگان این آسمان دائما در سجده و رکوعند.و ذکرشان:”سبحان ذی العز و الجبروت.”

بزرگ فرشتگان:"حبیب” نیمی از آتش و نیمی از برف.ذکر این فرشته:”سبحان من الف بین الثلج و النار کما الف بین العباد” یعنی:پاک ومنزه است خدایی که بین آتش و برف الفت قرار داد چنانکه بین بندگان الفت قرار داد.

ادامه دارد…

 4 نظر

آسمانها 1

22 اردیبهشت 1390 توسط کوثر

سلام
خب کاملا معلومه که این وبلاگ یه مدت خاک خورده!ببخشید یه مدت گرفتار بودم و البته نایب الزیاره ی تموم عزیزان.

نمی دونم شما در مورد آسمونها چیزی میدونید یا نه؟

حتما شنیدید که می گن “هفت آسمون“این پستو اختصاص دادم به اسامی این هفت آسمون:


۱.آسمان اول:برقیا
۲.آسمان دوم:اقلوم
۳.آسمان سوم:کوکائیل
۴.آسمان چهارم:یاعون
۵.آسمان پنجم:دلو
متاسفانه اسمی از آسمان ششم و هفتم در دست نیست
ولی در مورد این دو آسمان دو نکته براتون می نویسم:
۶.آسمان ششم:مهتر فرشتگان این آسمان اسمش”دردائیل” است.
۷.آسمان هفتم:اسم فرشتگان این آسمان “کروبیان” است.

ان شاءالله در پست بعدی از این آسمانها بیشتر می نویسم.

ادامه دارد …..

 1 نظر

می گویند چرا شیعه نماز اول وقت نمی خواند

08 اردیبهشت 1390 توسط کوثر

نماز اول وقت: می گویند چرا شیعه نماز اول وقت نمی خواند.

برادران عزیز، اول اذان همه كارها را تعطیل كنید. اگر بازاری هستید، نمی خواهید مغازه را ببندید، داخل مغازه نماز بخوانید،  یكی از بازاری ها، یك روز خودش در مغازه نماز می خواند و شاگردش را به جماعت می فرستاد و یك روز برعكس، اگر نمازت را اول وقت بخوانی خدا همه كارهایت را سر و سامان می دهد و در ضمن خواندن، حضور قلب را هم رعایت كن. باید حضور قلب را از خدا بخواهی. آیت الله سید عبد الهادی شیرازی قبل از تكبیره الاحرام، عرضه می داشتند: السلام علیك یا ابا عبد الله، این هم در حضور قلب موثر است. مطلب دیگر اینكه فكر كن آخرین نمازی است كه می خوانی، آن وقت شروع به نماز كن و این خیلی تاثیر دارد.

گویند شخصی كه اهل روستا بود سه كار داشت یكی اینكه گندمش را به آسیاب داده بود برای آرد كردن، و باید زود می گرفت، دوم اینكه الاغش گم شده بود و باید دنبال آن می رفت و سوم اینكه نوبت آب دادن زمینش بود و باید باغش را آب می داد، و در همان حال دید وقت اذان است، گفت حالا نماز را بخوانیم، خدا بزرگ است و توكل بر خدا كرد. نماز را كه خواند شخصی آمد و گفت: فلانی گندم شما را آسیابان، اشتباها زودتر آرد كرده و من برایت آورده ام. چون مشغول تعقیبات نماز شد، شخصی سرش را داخل مسجد كرد و گفت باباجان چرا نیامدی باغت را آب بدهی، ما باغت را آب دادیم، نماز دوم را كه خواند خواست برود شخصی دیگر آمد و گفت: این الاغ را دیدم كه دارد می رود فهمیدم مال شما است، گرفتم و آوردم.

امام صادق علیه السلام فرمودند: فَضل الوقت الاول علی الاخیر كفضل الآ خرة علی الدنیا (برتری نماز اول وقت بر آخر وقت، مثل برتری آخرت بر دنیا است {بحار ج 82 ص 359}.

اگر سر ظهر پدرت تو را صدا بزند و تو همان موقع بگویی بله، می گوید: بیا پدر جان كارت دارم، ولی اگر بعد از ظهر بروی بگوئی: پدر جان ظهر مرا صدا زدید، چكار داشتید؟ پدر می گوید: الان جواب می دهی. من ظهر تو را صدا زدم. نماز هم چنین است یعنی خداوند اول ظهر صدا می زند قد قامت الصلوة ولی تو بعد بروی و بگوئی الله اكبر

 

برگرفته از کتاب :آداب الطلاب و آفات الطلاب ( آیت الله حاج شیخ احمد مجتهدی تهرانی)

 نظر دهید »

یا قدیم الاحسان

06 اردیبهشت 1390 توسط کوثر

از (لبیب عابد) نقل شده در ایام جوانی روزی در خانه خود ماری

دیدم که به سوراخی داخل شد.به دنبالش دویدم و دم او را گرفته

بیرون کشیدم.ناگهان مار دور خود چرخید و دست مرا نیش زد

پس از مدتی دستم از کار افتاد و فلج شد.به مرور ایام دست دیگر

و پس از آن هر دو پایم .و بعد از آن چشمانم نابینا شد. و به

مرور تمام بدن من فلج شد.فقط گوشهایم مقداری شنوایی داشت.

چه بسیار اوقاتی که تشنه به سر می بردم ولی کسی به من

آب نمی رساند و چه بسیار مواقعی که سیراب بودم و به زور آب در

گلوی من می ریختند…

چند سال بر این منوال گذشت تا روزی زنی نزد همسرم آمد

و احوال مرا پرسید.همسرم گفت:احوال بسیار بدی داردنه خوب

می شود که راحت گردد و نه می میرد که ما از دست او راحت شویم

سپس سخنانی گفت که دانستم از زندگی با من به تنگ آمده.

بی نهایت دل شکسته شدم با اخلاص تمام و بی چارگی و درماندگی

و با خضوع و خشوع زیاد در اندرون دل با خدای خود به مناجات

پرداختم و نجات خود را در حیات یا موت از او خواستم .

چون شب سپری شد و از خواب بیدار شدم دست خود را روی

سینه ام دیدم در حالی که دستم روی زمین افتاده بود و اصلا

حرکتی نداشت بسیار تعجب کردم. در دلم خطور کرد که دستم

را حرکت دهم.دست دیگرم را حرکت دادم و پاهای خویش را امتحان نمودم

بالاخره از جایم بلند شدم و داخل حیاط شدم پس از

چند سال ستاره های آسمان را مشاهده کردم. بی اختیار زبانم به این کلمه گویا گشت که:

(یا قدیم الاحسان لک الحمد)

ای کسی که احسان تو دیرینه است!ستایش برای توست


 1 نظر

دانلود کتاب

05 اردیبهشت 1390 توسط کوثر

کتاب “"بهشت خانواده"”

کتابی مفید برای آموزش همسران وبیان حقوق و وظایف آنها با استفاده از قرآن وروایات اسلامی

نویسنده: دکتر مصطفوی

در 2جلد

ساخته شده با نرم افزار فوق العاده “کاتب"(قابلیت ارسال پیامک،ایمیل،جستجو،فهرست بندی درختی و..)


فرمت جاوا

جلد اول( کلیک کنید)
جلد دوم ( کلیک کنید)

 2 نظر

بحريست بحر عشق كه هيچش كناره نيست...

04 اردیبهشت 1390 توسط کوثر

 

من از تو روی بر نمی گردانم


جوانی آلوده به تمام گناهان بود.به طوری که عمل خلاف و ناشایستی نبود که او انجام نداده باشد.اتفاقا مریض شد.

هیچ یک از همسایگان به عیادت او نرفتند.یکی از همسایگان را خواست و به او گفت:همسایه ها در زندگی از من ناراحت بودند و از اذیت و آزارهای من در رنج بودند قطعا بعد از مرگ من هم کسانی که در اطرافم هستند در رنج خواهند بود.

به این جهت مرا در گوشه ی خانه ام دفن کنید!

وقتی از دنیا رفت او را در خواب دیدند که وضع  بسیار خوب و شایسته ای دارد.پرسیدند با تو چگونه رفتار شد؟

گفت:ندایی به من رسید که ای بنده ی من!تو را تنها گذاشتند و اعتنایی به تو نکردند ولی من از تو روی بر نمی گردانم و تو را تنها نمی گذارم.

 2 نظر

داستانی از لطف خدا

04 اردیبهشت 1390 توسط کوثر

رحمانیت خدا

نقل کرده اند :

یک روز در محله ی حاج آقا رحیم ارباب “رضوان الله علیه” (ازمتقیان اصفهان)

عده ای از اهالی آن جا خدمت ایشان آمده گفتند:

آقا !

ما با سنگ نان می پزیم.وسیله پخت ما دو سنگ سوراخ سوراخ

است که زیر آنها آتش روشن می کنیم.اخیرا یکی از سنگ ها گرم

می شود و آن یکی با این که بیست و چهار ساعت

حرارت دیده ولی گرم نمی شود !

ایشان فرمودند :

سنگ را بیاورید.آن سنگ را که سرد بود آوردند.آقا فرمودند: سنگ

را بشکنید.به محض اینکه سنگ شکسته شد ناگهان دیدند وسط

سنگ یک کرم است یک ذره برگ هم در دهانش است.

و در حال خوردن آن برگ است.

ایشان به گریه افتاده می گوید:

خدای مهربان این حیوان را وسط این سنگ حفظ کرد و آتش را بی اثر نمود تا این حیوان نسوزد.

 3 نظر

نماز باران

22 فروردین 1390 توسط کوثر

خداوند متعال می فرماید: والذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا، کسانی که در راه ما مبارزه و مجاهده می کنند ما آنها را به راه هایمان هدایت می کنیم(1)
آیة الله العظمی سید محمدتقی خوانساری (رحمت خدا بر ایشان باد) از مراجع و علماء بزرگ شیعه بودند، وقتی چندین ماه در قم باران نیامد و دشت و مزارع را رو به نابودی بود ایشان نماز استسقاء خواند و بلافاصله باران آمد به حدی که رودخانه قم لب به لب پر از آب شد. ق

بل از خواندن نماز به ایشان عرض شد که نماز نخوانید زیرا اگر دعای شما مستجاب نشود آبروی اسلام و تشیع خواهد رفت، ایشان فرمودند: چند وقت است نفسم سرکش شده، مخصوصا میخواهم نماز باران بخوانم تا اگر دعایم مستجاب نشد نفسم سرکوب شود

__________________________________________________

پی نوشت:

(1) سوره عنکبوت آیه 69


 نظر دهید »

ارتباط با خدا4

18 فروردین 1390 توسط کوثر

بلال حبشی

بلال حبشی موذن پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله هم سیاه بود وهم مخارج بعضی حروف مثل شین را نداشت و به خاطر همین در اذان به جای اشهد می گفت:اسهد.بعضی اهل ظاهر و مقدس مابها دائم نق می زدند که این برده سیاه چه کسی است که پیامبر(ص)او را موذن کرده است؟!نه تجویدش صحیح است ونه شان و مقامی دارد.بالاخره آنقدر گفتند تا اینکه پیامبر(ص)یک شب به آنها فرمودند:خودتان می دانید اگر می خواهید موذن را عوض کنید.

آنها هم به بلال گفتند فردا صبح تو اذان نگو.

اما آن شب بسیار طولانی شد.و هر چه مردم منتظر ماندند که فجر  طالع شود و نماز صبح را بخوانند همچنان تاریکی همه جا را گرفته بود.بالاخره صبرشان لبریزشد و خدمت پیامبر(ص)رسیدند و عرض کردند:چرا امشب صبح نمی شود؟

حضرت فرمودند:برای اینکه بلال را رنجانده اید تا بلال اذان نگوید فجر طالع نخواهد شد.

این بود که به ناچار به موذن بودن بلال تن دادند و از او درخواست کردند که برای گفتن اذان به مسجدبیاید.و بلافاصله فجر طالع شد.

به نظر شما چه خصوصیتی در بلال حبشی بود که آنقدر نزد خدا و پیامبرش او را عزیز کرده بود؟

منتظر جوابهای شما بزرگواران هستم …….

 نظر دهید »

قبر

18 فروردین 1390 توسط کوثر

 

وقتی مرده را به خاک سپردند و خاک بر او ریختند او درون قبر صدای تکان دادن و به هم زدن دست ها برای تکاندن خاک قبر را می شنود و در آن حال به چپ و راست می نگرد جز ظلمات ثلاث - تاریکی های سه گانه - تاریکی زمین , تاریکی اعمال زشت و تاریکی وحشت و بیم چیزی مشاهده نمی کند. چه سخت مصیبتی و دشوار حادثه ای ! ( انوار النعمانیه )

.

گر من گنه جمله جهان کردستم

لطف تو امید است که گیرد دستم

گفتی که بر وقت عجز دستت گیرم

عاجزتر از این مخواه که اکنون هستم

قبر به روایت تصویر( کلیک کنید)

 

وقایع شب اول قبر



 2 نظر

سال نو مبارک

27 اسفند 1389 توسط کوثر

 

حسن ختام نوشته های امسالمو یک حدیث از پیامبر قرار دادم.


پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) می فرمایند:

خدای عزوجل هفت گروه را درسایه ی لطف خود جای دهد روزی که سایه ای جز سایه ی لطف او نیست:

۱) پیشوای دادگر

2) جوانی که در عبادت و پرستش خدای عزوجل تربیت شده است

3) شخصی که چون از مسجد بیرون رود دلش در بند آن است تا بازگردد

4) دو نفر خداپرست که به منظور خداپرستی گرد هم آیند تا اینکه از هم جدا شوند

5) شخصی که در جای خلوت به یاد خدا عزوجل بیفتد و از ترس او اشک از دیدگانش جاری شود

6) شخصی که زن زیبا رویی او را به عمل خلاف عفتدعوت کند و آن شخص در پاسخ بگوید من از خدا می ترسم

7)شخصی که صدقه ای چنان پنهانی بدهد که دست چپش از آن چه به دست راست صدقه می دهد آگاه نشود.

 

صدمبارک به تو آن عیدکه فردا باشد / نـوروز نـوید وصـل دلـها بـاشـد

امـیـد که با فضل خداوند جـلـیّ / سـال فـرج مـهـدی زهـرا باشـد

آمین

*******************

سال نو مبارک

ان شا الله بهترینها(و ما عندالله خیر و ابقی- فقط خدا میداند و بس ) نصیبتان  گردد.

 


 نظر دهید »

اخلاق

19 اسفند 1389 توسط کوثر

روزی از دانشمندی ریاضیدان نظرش را درباره زن و مرد پرسیدند… جواب داد :

اگر زن یا مرد دارای ( اخلاق) باشند پس مساوی هستند با عدد یک =1

اگر دارای (زیبایی) هم باشند پس یک صفر جلوی عدد یک میگذاریم =10

اگر (پول) هم داشته باشند دوتا صفر جلوی عدد یک میگذاریم =100

اگر دارای (اصل و نصب) هم باشند پس سه تا صفر جلوی عدد یک میگذاریم=1000

ولی اگر زمانی عدد یک رفت (اخلاق) چیزی به جز صفر باقی نمی ماند و صفر هم به تنهایی هیچ نیست پس انسان هیچ ارزشی نخواهد داشت

=

=

=

=

 =

نتیجه : اگر اخلاق نباشد انسان خدای ثروت و اصل و نسب و زیبایی هم باشد هیچ نیست

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 امام رضا (ع) : «مامِنْ شَیْء اَثقَلَ فیِ المیزانِ مِنْ حُسْنِ الخُلقِ»

هیچ چیز با ارزش تر از اخلاق نیکو نیست.

                                                           عیون اخبار الرضا(ع)ج2ص37

 2 نظر

امیر کشور دلهاست خامنه ای

12 اسفند 1389 توسط کوثر

امیر کشور دل هاست خامنه ای؛ ای اهل فتنه ای اهل نفاق بترس از آن روزی که ما سربند یا زهرا(س) ببندیم!

برای دریافت والپیپر بروی تصویر کلیک کنید

فقط سه صلوات  فراموش نشه!

به امید ظهور بقیه الله

والپیپر امیر کشور دلها / کوثر

به سید علی خامنه ای:

عمریست که مدیون پریشانی خویشم

شرمنده از این وضع مسلمانی خویشم

دریازده ام نیست مرا بیم تلاطم

حیرت زده ی این دل طوفانی خویشم

ابری شده ی وصل توام کاش بگرید

سرمست از این دیده ی بارانی خویشم

من زاده ی ری هستم و هروز بگویم

پابست همان قبله ی تهرانی خویشم

بر روی دلم با خط خوانا بنویسید

من عاشق ابیات رجزخوانی خویشم

بگذار بگویم که چگونه شدم عاشق

زنده شده ی پیر چمارانی خویشم

ای مردم آزاده بدانید که من هم
دلبسته ی آن یار خراسانی خویشم*

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* : هرچند امین بسته دنیا نی ام اما/

دلبسته ی یاران خراسانی خویشم

(آخرین بیت غزل معروف مقام معظم رهبری)

 2 نظر

دانلود نرم افزار پیامک مهدوی

11 اسفند 1389 توسط کوثر

نرم افزار پیامک مهدوی

 اولین نرم افزار جامع پیامک مهدوی برای ارسال پیامک های در موضوع مهدویت به وسیله موبایل ،‌ توسط موسسه تبلیغ و انفاق امام زمان علیه السلام تهیه و برای استفاده شما کاربران گرامی در وبلاگ قرار گرفت .
این نرم افزار که در موضوع حضرت مهدی علیه السلام می باشد شامل مطالب زیر می باشد :

 1. شناخت مختصری از حضرت مهدی علیه السلام
2. انس با حضرت علیه السلام

3. سخنان و سفارشات حضرت علیه السلام
4. شرح چهل حدیث از سخنان حضرت علیه السلام
5. توقیعات
6. ادعیه مهدوی
7. اشعار مهدوی
8. پیامک های مهدوی
کاربران گرامی می توانند از لینک زیر این نرم افزار را که با فورمت جاوا آماده شده را دانلود و در گوشی موبایل خود نصب نموده و برای ارسال پیامک های مهدوی از آن استفاده نمایند .
  

 

 1 نظر

چهار ذکر الهی در چهار حالت بحرانی

21 بهمن 1389 توسط کوثر

امام صادق (ع) فرموده است: در شگفتم برای کسی که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار کلمه پناه نمی برد!

1- در شگفتم برای کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر

«حسبنا الله و نعم الوکیل» (آل عمران ایه 171) پناه نمی برد.در صورتی که خداوند به دنبال ذکر یاد شده فرموده است: پس (آن کسانی که به عزم جهاد خارج گشتند، و تخویف شیاطین در آنها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسک جستند) همراه با نعمتی از جانب خداوند (عافیت) و چیزی زاید بر آن (سود در تجارت) بازگشتند، و هیچگونه بدی به آنان نرسید.


2- در شگفتم برای کسی که اندوهگین است چگونه به ذکر

«لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» (سوره انبیاء آیه 87) پناه نمی برد. زیرا خداوند به دنبال این ذکر فرموده است: «پس ما یونس را در اثر تمسک به ذکر یاد شده، از اندوه نجات دادیم و همین گونه مومنین را نجات می بخشیم.» (سوره انبیاء آیه 88)


3- در شگفتم برای کسی که مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر

«افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد» (سوره غافر آیه 44) … پناه نمی برد.
زیرا خداوند به دنبال ذکر فوق فرموده است: «پس خداوند (موسی را در اثر ذکر یاد شده) از شر و مکر فرعونیان مصون داشت.» (سوره غافر آیه 45)


4- در شگفتم برای کسی که طالب دنیا و زیباییهای دنیاست چگونه به ذکر

«ماشاءالله لا قوه الا بالله» پناه نمی برد، زیرا خداوند بعد از ذکر یاد شده فرموده است: «مردی که فاقد نعمتهای دنیوی بود، خطاب به مردی که از نعمتها برخوردار بود) فرمود: اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود می دانی امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد.»

 

 1 نظر

اسلام و راههای شاد زیستن!

24 دی 1389 توسط کوثر

خنده از جمله راههای شاد زیستن است که اسلام به طور جدّی آن را توصیه می نماید. خنده، سیستم ایمنی بدن را مقاوم می سازد و توانایی بدن در برابر عفونت را افزایش می دهد. از طرف دیگر خنده سبب کاهش سطح هورمون های استرس زا شده و از تأثیرگذاری آنها بر روی سیستم ایمنی بدن جلوگیری می کند.
اما از سوی دیگر مؤمنین را از قهقهه زدن منع می کند و آن را از شیطان می داند. در واقع آن چه از نظر اسلام مورد تأیید است «خنده های درست و حسابی»! است که سبب آرامش و نشاط فرد و دیگران که با او مراوده دارند، می شود..
در ادامه مطلب راههای دیگری را که اسلام برای شاد زیستن معرفی کرده را مشاهده نمایید .

صفحات: 1· 2

 1 نظر

توقعات، عمر آدمي را مي سوزاند

21 دی 1389 توسط کوثر

 

يکي از بلاهايي که در زندگي خود با آن مواجه هستيم وگاهي تمام ذهن و زندگي را به خود مشغول کرده و نابود مي کند ،موضوع توقع است .

 گاهي اوقات مي بينيم که هر كسي به خاطر توقعاتي كه از ديگران دارد، ناراحت است .

 گاهي از خدا ناراضي است ؛ اي خدا ! چرا چنين كردي؟

گاهي از دين ناراضي است ؛ آخر اين چه ديني است ، چرا چنين شد؟ چرا چنان شد  و…


- توقعات مخالفان از پيامبر اسلام

بحث توقع موضوع جديد وامروزي نيست ، بلکه موضوعي است که از صدر اسلام به گونه هاي مختلف مطرح بوده و آثار و پيامدهاي خود را نيز داشته است ؛

در آيات قرآن مشاهده مي شود که مخالفان از پيامبرنيز توقعات نا به جا داشته و به آزار و اذيت مي پرداختند ؛

1- « وَ قالُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى تَفْجُرَ لَنا مِنَ الْأَرْضِ يَنْبُوعاً ؛ و مي ‌گفتند: اگر مي‌خواهي ما به تو ايمان بياوريم، چشمه اي  براي ما جاري كن! »1

2- « أَوْ تَكُونَ لَكَ جَنَّةٌ مِّن نخَِّيلٍ وَ عِنَبٍ فَتُفَجِّرَ الْأَنْهَرَ خِلَالَهَا تَفْجِيرًا ؛ توقعشان از پيغمبر اين بود كه اگر مي‌ خواهي ما به تو ايمان بياوريم ، شرطش اين است که باغ خرما و انگور داشته باشي .» 2

3- «أَوْ تُسْقِطَ السَّمَاءَ كَمَا زَعَمْتَ عَلَيْنَا كِسَفًا أَوْ تَأْتىِ‏َ بِاللَّهِ وَ الْمَلَئكَةِ قَبِيلاً ؛ آسمان را به پايين بيانداز وخدا و فرشتگان را در کنار ما احضار کن . »

4- « أَوْ يَكُونَ لَكَ بَيْتٌ مِّن زُخْرُفٍ ؛ تو اگر پيغمبر هستي، خانه‌اي طلايي بوجود بياور .»

5-  «قالَ الَّذينَ لا يَرْجُونَ لِقاءَنَا ائْتِ بِقُرْآنٍ غَيْرِ هذا أَوْ بَدِّلْهُ ؛ حتي کارشان به جايي رسيد که از پيامبر خدا توقع آوردن قرآن جديد را داشتند  !» 4

6- گاه مي ‌گفتند: « فَأْتُوا بِآبائِنا ؛ پدر و پدربزرگ ما را زنده کن ! »5

در جامعه ي امروزي خودمان هم کم نيستند افرادي که مرتب بهانه تراشي مي کنند ، خود کنار نشسته و از ديگران عيب گيري و توقع مي کنند .

گاهي اوقات فکر مي کنيم چون فلاني مسئول شده ، بايد جامعه گلستان شود و هيچ نقص و عيبي وجود نداشته باشد .

چون پدر در خانواده مسئول پول در آوردن است ،پس همه ي بار هاي اقتصادي بايد بر دوش او باشد و تمام اعضا فقط وظيفه دارند که از او متوقع باشند !

اما از اين موضوع غافل هستيم آن زماني که حتي معصوم (ع) نيز حضور داشت ، جامعه از مشکلات مبرا نبود ، از اين غافل هستيم که هرکدام ما به نوبه ي خود در هر جايگاهي ، وظايفي داريم که با انجام همه ي آنها به ايده آل ها خواهيم رسيد ونبايد فقط خصلت و خوي متوقع بودن را در خود پرورش دهيم ؛ بايد دندان توقع را بکشيم!
قرآن مي فرمايد : اگر درِ خانه اي را زديد و صاحب خانه در منزل بود ولي به دلايلي گفت که از پذيرفتن شما معذور است و بر گرديد ، شما بدون هيچ نارحتي و دل خوري ، بايد برگرديد ؛ ، « وَ إِنْ قيلَ لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا»

قدرت و حکومت تنها از آن خداوند است

اگر در خاطرمان بسپاريم که آن کسي که همه ي عالم در دست و قدرت اوست تنها خداوند است ، کمتر دچار توقع خواهيم شد ؛ « تَبارَكَ الَّذي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ » 6

گاهي در يک جامعه ، رئيس جمهور « بِيَدِهِ الْمُلْكُ » ، حکومت در دست او است ، اما « وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ » نيست.


در زمين به دنبال فرشته نگرديد

 حديث داريم اگر دنبال يك رفيقي مي ‌گرديد كه هيچ عيب ونقصي نداشته باشد ، تا آخر عمر دوستي پيدا نخواهيد کرد .

- توقعات نابجا در زندگي اجتماعي

توقع از مردم ؛ چرا من را تحويل نگرفتند؟!چرا به من سلام نکرد ؟!چرا به من زنگ نزد ؟!چرا وقتي سرزده رفتم ،من را تحويل نگرفت ؟! چرا …؟

نسخه ي قرآن در مقابله با مردم

قرآن نسخه اي مي دهد که اگر مردم تحويلتان نگرفتند چه کار کنيد

مي فرمايد : اگر درِ خانه اي را زديد و صاحب خانه در منزل بود ولي به دلايلي گفت که از پذيرفتن شما معذور است و بر گرديد ، شما بدون هيچ نارحتي و دل خوري ، بايد برگرديد ؛ ، « وَ إِنْ قيلَ لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا »‌7

- شيوه برخورد با رفتارهاي ناشايست جاهلان

« ادْفَعْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ ؛ اگر کسي به تو بدي کرد ، تو به او خوبي كن! »8

«وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً ؛ اگر جاهلي به شما اهانت کرد ، جوابش را ندهيد و رد شويد » 9

خشم را بايد قورت داد

« وَ الْكاظِمينَ الْغَيْظ ؛خشمتان را فرو بريد و به آن توجه نکنيد .»10

آقا و خانم محترم ؛ موقع رانندگي اگر يک جاهلي ، خطايي کرد ،سبقت بي جاگرفت ، بوق بي موقع زد ، خدايي ناکرده اهانتي کرد ، لطفاً از نسخه ي پزشک حاذق عالم (خداوند حکيم) استفاده کنيد و از او بگذريد ، شما اشتباه او را تکرار نکنيد و اورا ببخشيد ! « وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ  » 11

- تكليف به ميزان توان

نکته ديگري که قابل توجه است اين است که بايد به اندازه ي توان هرکسي از او توقع داشته باشيم نه بيشتر !

در خانواده اگر زن به اندازه ي توان مرد و بالعکس مرد به اندازه ي توان زن از او انتظار داشته باشد ، ديگر هيچ مشکلي پيش نخواهد آمد .

اگر در جامعه همه ي اعضاي جامعه به وظايف و حيطه ي کاري خود آگاه باشند واز يکديگر به اندازه ي توان وحيطه ي مربوط به خود انتظار داشته باشند ، جامعه گلستان مي شود .

حتي خود خدا نيز به اندازه ي توان بندگان از آنها تکليف مي خواهد نه بيشتر ؛ « لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها » 12

در خيلي از موارد خداوند مي فرمايد : من توقع فلان مورد را داشتم ولي چون شما ضعيف بوديد و اين توقع از توان شما خارج بود، توقع را پايين مي آورم ؛

« الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فيكُمْ ضَعْفا » 13

اگر تلاش کرديد و نتوانستيد نماز را ايستاده بخوانيد ، نشسته بخوانيد ؛ « قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِم‏» 14

خدا درابتدا در مورد موضوعات مختلف فرمود : حق مطلب را به جا آوريد ؛ « وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِه ‏» 15 ، « اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِه ‏» ،16 « يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِه‏ » 17 « حَقَّ جِهادِه » 18

اما از آن طرف كه مي ‌داند كه مردم نمي توانند حق هر مطلب را به خوبي به جا آورند  فرموده : « مَا اسْتَطَعْتُم ‏» ، « فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُم‏ » ،19 « وَ أَعِدُّوا لَهُم مَا اسْتَطَعْتُم » 20
هنگامي که خداوند ابراهيم (ع) را به مقام امامت رساند ،  « قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماما » ابراهيم از خداوند در خواستي مي کند که ؛ « قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي ؛ خدايا حالا كه من امام شدم، ذريه، نسل من هم امام شود.‏» خداوند مي فرمايد : اين توقع بي جا است ؛ « قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمين ؛ عهد من و پيمان من به آدم ظالم نمي ‌رسد.»

توقع استجابت دعا بدون اجابت فرمان خدا

از خدا توقع داريم كه هر دعايي مي ‌كنيم، مستجاب شود .

 مي گوييم : مگر خدا نگفته است ؛ « ادْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ » 21 دعا كنيد مستجاب مي‌شود ؛ چرا پس من هر چه دعا كردم، دعايم مستجاب نمي شود ؟!

و حال آنكه فراموش کرده ايم که  در قرآن آيه ديگري هم  وجود دارد ؛ « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَجيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ  ؛ اي كساني كه ايمان آورده‌ايد ، دعوت خدا و رسول را پاسخ دهيد .»22

مبحث استجابت يک رابطه ي دو طرفه است ، نه يک طرفه !

رد درخواست ها ي نا به جا از هر فردي!

هنگامي که خداوند ابراهيم (ع) را به مقام امامت رساند ،  « قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماما » 23 ابراهيم از خداوند در خواستي مي کند که ؛ « قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي ؛ خدايا حالا كه من امام شدم، ذريه، نسل من هم امام شود.‏» 24 خداوند مي فرمايد : اين توقع بي جا است ؛ « قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمين ؛ عهد من و پيمان من به آدم ظالم نمي ‌رسد. ‏»25

حضرت نوح سال‌ها تبليغ كرد، كسي به حرفش گوش نکرد. خدا به او گفت : كشتي بساز و کساني که ايمان آوردند را سوار بر کشتي کن . من از زمين و آسمان آب را مي‌جوشانم و همه‌ ي زمين زير آب مي ‌رود ومؤمنين نجات پيدا مي كنند. نوح گفت : « فَقالَ رَبِّ إِنَّ ابْني‏ مِنْ أَهْلي‏ ؛ پسرم اهل من است. پسرم هم سوار شود »26

خداوند فرمود : توقع تو بيجا است ؛ « قالَ يا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِك‏ ؛. پسر تو هست اما چون همفكر تو نيست ، اهل تو نيست.  »27

اگر نگاهمان را به دنيا و مشکلات آن عوض کنيم  و به يقين برسيم که دنيا خوابگاه و عشرتکده نيست که تنها از ديگرا انتظار داشته باشيم که بهترين ها را براي ما مهيا کنند ، بلکه دنيا ميدان رشد است ، ديگر در اين ميدان جز از خود از هيچ کس توقع و انتظار نخواهيم داشت .
 
پی نوشتها در ادامه مطلب…

صفحات: 1· 2

 نظر دهید »
20 دی 1389 توسط کوثر


 

اگر قرآن کریم  نام زن ومرد را با هم مى برد آن است که مى خواهد افکار جاهلى وقبل از اسلام را درست کند آنها چون بین زن ومرد فرق مى گذاشتند وعبادات وخوبی هارا فقط براى مردها  مى دانستند برای همین قرآن کریم با تحلیل عقلى مى فرماید: آن که باید کامل شود روح است وروح نه مرد است ونه زن. قبل از اسلام به زن هیچ بهایى داده نمى شد وهمیشه به زن با چشم خشم مى نگریستند.                                                            

 

 در محیطهایى هم که صنعت پیشرفت نموده است زن هیچ بهایى ندارد جز براى ارضاى شهوت مردان که هر دو تحقیر مقام والاى زن است. اما خداوند در قرآن مى فرماید: من عهده دار تربیت دل وروح انسانها هستم وروح ودل انسانها نه مذکر است نه مؤنث برای همین قرآن موضوع زن ومرد را نفى مى کند تا جایى براى بیان تساوى یا تفاوت بین این دو باقى نماند اگر در سراسر قرآن کریم وهمچنین در سراسر سخنان عترت طاهره… جستجو شود موردى به چشم نمى خورد که قرآن کمالى از کمالات معنوى را مشروط به مرد بودن بداند یا ممنوع به زن بودن بشمارد.


 نظر دهید »

برتر از اعتکاف در مسجد

19 دی 1389 توسط کوثر

شاخصه‌های یک خانواده دینی 

اگر اعضای خانواده در کنار هم با محبت بنشینند، ثواب آن برتر از اعتکاف درمسجد است. 

*نگاه دین به کانون خانواده به چه شکلی است و در متون دینی از خانواده با چه تعابیری یاد شده است؟

* در منابع دینی شاخصه‌های یک خانواده دینی چیست؟

*چهار ویژگی یک خانواده موفق

*تذکر اضافی ممنوع

*مدیریت عواطف

*الرجال قوامون علی‌النسا

و…

پاسخ این سوالات را در ادامه ی مطالب از زبان حجت الاسلام و المسلمین کرمی ، ببینیم

صفحات: 1· 2

 1 نظر

انديشمندانه عاشقي کنيد

12 دی 1389 توسط کوثر

 

زوج‌هايي که انديشمندانه با هم زندگي مي‌کنند، راه‌هاي بي‌شماري براي برآوردن خواسته‌هاي يکديگر و حفظ رابطه‌ي عاطفي پيدا مي‌کنند.
- درخواست همسرتان را در تحقق‌بخشيدن به خواسته‌هايش، به عنوان اتهامي که شما در گذشته خطايي‌کرده‌ايد، تعبير‌نکنيد، بلکه بدانيد شريک زندگي‌تان خواهان لطف بيش‌تر شماست.

- برآورده کردن خواسته‌ها را به رقابت، تبديل‌نسازيد. رقابت، ضد ‌توليد است. به‌جاي آن، به راهي بينديشيد که عمل مهربانانه، به ‌عمل مهربانانه‌ي ديگري بينجامد.

- تلاش‌هاي او را در خانه تحسين کنيد و با بيان جمله‌ي «متشکرم»، از او قدرداني کنيد.
- در طول روز، سر کار به او تلفن بزنيد يا ايميلي بفرستيد.
- روزهاي مهم را جشن بگيريد (تولدها، سالگردها و فارغ‌التحصيل شدن‌ها).

 

*برای دیدن راهکارهای بیشتر به ادامه مطلب بروید

صفحات: 1· 2

 2 نظر

مدرسه عشق و عقلانیت

06 دی 1389 توسط کوثر

 

دکتر رحیم پورر ازغدی :

درهای آسمان در 4 موقعیت باز می شود: زمان بارش باران‌، باز كردن در كعبه، نگاه عاشقانه فرزند به چهره پدر و مادر و زمان ازدواج یك زن و مرد رحمت خدا شامل زمینیان می‌شود.

 

 در ادامه مطلب ، عناوین زیر را مشاهده خواهید نمود :

 *خانواده، مدرسه عشق و عقلانیت است  *ازدواج از نظر قرآن 

 *الگوی مصرف در خانواده  *فرد مُصرف مورد نفرت خداست

 

صفحات: 1· 2

 2 نظر

خانواده ی حسینی

28 آذر 1389 توسط کوثر

امام حسین (ع) به اعتبار مقام امامت و عصمت در تمام فضایل اخلاقی و انسانی دارای بالا ترین جایگاه بودند .

آن حضرت در کنار همه صفات متعالی از نظر محبت به خانواده مهر ورزی به همسر و فرزندان نیز فوق العاده بودند . چنانچه آن امام رئوف در شعری لطیف و بسیار ظریف نهایت عشق و علاقه خود به خانواده خویش را بیان نموده اند که ترجمه آن چنین است :

 به جانت سوگند که همانا من خانه ای را عشق می ورزم که دخترم ” سکینه ” و همسرم ” رباب ” در آن باشند .

آن دو محبوب من هستند و در راه دوستی آنان از تمام مال خود می گذرم و به سرزنش دیگران در این زمینه نیز توجه نخواهم کرد . …. 

اما عشق به خدا سرآمد همه عشق ها است و حسین (ع) برای نیل به رضای الهی نه تنها از اهل و عیال که از خود نیز گذشت و همین رمز جادانگی اوست .

 

 2 نظر

درسی که از حسادت باید آموخت

08 آذر 1389 توسط کوثر

قل اعوذ برب الفلق… و من شر حاسد اذا حسد(فلق/5) 




حدیث گهرباری که اینک بر سجاده نگاهتان جاری است، حقیقتی تلخ، اما معرفت زا و عبرت آموز است. دودی که از آتش خرمن حسادت برمی خیزد نخست چشم حسود را می سوزاند بعد به دیگران سرایت می کند. شگفتا که شرط عدالت هم همین است؛ انسانی که بر سر راه پیشرفت دیگران خار توطئه می افکند و چاه زوال حفر می کند خود زودتر از دیگران در آن گرفتار می شود.

 زهر حسادت ابتدا کام شخص حسود را تلخ می کند، وی را از درون دچار سوز حقارت، عقده و خشم می کند، انگاه دامن اجتماع را می گیرد. کثیری از رفتارهای نابهنجار و خطرساز اجتماعی همچون تخریب، آدم ربایی، اهانت، قتل و … از آبشخور حسادت سرچشمه می گیرد.

قرآن کریم، این کتاب معرفت و زندگی نیز بر این نکته انگشت تاکید نهاده، حسادت را به منزله تهدیدی خطرزا برای جامعه بر می شمرد: قل اعوذ برب الفلق… و من شر حاسد اذا حسد(فلق/5)

بر مبنای این آیه، حسادت، آنگاه که جامه ی عمل می پوشد راهی جز پناه بردن به دامن امن الهی باقی نمی ماند. سرّ مساله این است که حسود آرزوی زوال نعمت دیگری را در سر می پروراند، و این آرزو تا زمانیکه به اقدام عملی مستقیم منجر نشود، بی خطر است، اما زنگ مصیبت آنگاه به صدا در می آید که شخص حسود برای رهایی از عذاب کشنده درونی خود مجبور شود آستین تخریب بالا زده کمر بر زوال نعمت دیگری بربندد. و اینجاست که فاجعه شکل می گیرد و فرزندان نامشروع رفتارهای نا بهنجار اجتماعی تکثیر می شوند.

 آری! به دامان امن خدا پناه بریم و این کلام الهی را آویزه گوش جانمان کنیم که مباد از زمره کسانی باشیم که: “أَمْ یحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ…” “یا نسبت به عطا و فضل الهی به مردمان رفتار حسدورزانه پیشه می کنند"(نساء/54)

 1 نظر

کلید فتح دلهای مردمان

02 آذر 1389 توسط کوثر

(مسلما کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند، خداوند رحمان محبتی برای آنان در دلها قرار می‌دهد!)

ایمان و عمل شایسته، كلید هایی هستند که می توان با آنها قفل دلهای مردمان را گشود، و سرزمین قلبهایشان را برای همیشه فتح کرد.
محبوبیّت نزد مردم، در گرو ایمان و عمل شایسته است. هرگاه دیدیم چشمه محبوبیّت مان خشک شده است باید به عقیده یا عملكرد خود شک کنیم چه آنکه وعده ی خدا تخلّف ندارد.
 1 نظر

خانواده قرآنی 1 و 2

02 آذر 1389 توسط کوثر

خانواده قرآنی

خانواده قرآنی 2

جهت دریافت فایل آشنایی با خانواده ی قرآنی1 و2 ، روی لوگوهای بالا کلیک کنید

 نظر دهید »

از ماست که بر ماست!

30 آبان 1389 توسط کوثر

(و هنگامی که رحمتی به مردم بچشانیم، از آن خوشحال می‌شوند؛ و هرگاه رنج و مصیبتی بخاطر اعمالی که انجام داده‌اند به آنان رسد، ناگهان مأیوس می‌شوند!)

هر چه رحمت است از خداست و هر چه مصیبت و ناگواری، از ما؛ پس کسی را مقصر ندانیم اگر در چاهی فرو می افتیم که به دستان خود حفر کرده ایم.
پیمانه ظرفیت انسانها یکی نیست، برخی با اندکی نعمت، شاد و سر مست می شوند و با اندکی تلخی، به بن بست می رسند. باید در دعاهایمان از خدا بخواهیم که پیش و بیش از هرنعمتی، نخست ظرفیت تحمل آن را به ما عطا کند.
 نظر دهید »

اثر فوری دعایی عجیب

29 آبان 1389 توسط کوثر

و ذا النون اذ ذهب مغاضبا فظن ان لن نقدر علیه

 

 

یونس پیغمبر (علیه السلام ) پس از آنكه سى سال قوم خود را به ایمان دعوت نمود هیچكدام ایمان نیاوردند مگر دو نفر یكى عابدى بود بنام ملیخا (یا تنوخا) دیگرى عالمى روبیل نام .

حضرت صادق (علیه السلام ) فرمود خداوند عذاب وعده داده شده را از هیچ امتى برطرف نكرده مگر قوم یونس ، هر چه آنها را به ایمان خواند نپذیرفتند، با خود اندیشید كه نفرین شان كند. عابد نیز او را بر اینكار ترغیب مى نمود ولى روبیل مى گفت نفرین مكن زیرا خداوند دعاى تو را مستجاب مى كند از طرفى دوست ندارد بندگانش را هلاك نماید.

بالاخره یونس (علیه السلام ) گفتار عابد را پذیرفت و آنها را نفرین كرد. به او وحى شد در فلان روز و ساعت عذاب نازل مى شود. نزدیك تاریخ عذاب ، یونس به همراهى عابد از شهر خارج شد ولى روبیل در همانجا توقف كرد. ساعت نزول بلا فرا رسید، آثار كیفر ظاهر شد قوم یونس ‍ آشفته شدند (چون هر چه گشتند یونس را نیافتند) روبیل به آنان گفت اینك كه یونس نیست به خدا پناه ببرید زارى و تضرع كنید شاید بر شما ترحمى فرماید.

پرسیدند چگونه پناه ببریم ؟ روبیل فكرى كرده گفت فرزندان شیرخواره را از مادرانشان جدا كنید حتى بین شتران و بچه هاشان و گوسفندان و بره ها و گوساله ها و ماده گاوها تفرقه بیاندازید و در میان بیابان جمع شوید آنگاه اشك ریزان از خداى یونس خداى آسمانها و زمینها و دریاهاى پهناور طلب عفو و بخشش كنید.

به دستور روبیل عمل كردند منظره اى بس تاثرانگیز ایجاد شد. اطفال شیرخوار گریه آغاز نمودند، پیران كهنسال صورت بر خاك گذاشته اشك مى ریختند. آواى حیوانات و اشك و آه قوم یونس به هم آمیخته شاید خاشاك بیابان را نیز با خود هم آهنگ كردند، رحمت بى انتهاى پروردگار جهان بر سر آنها سایه افكند، عذاب نازل شده ، برطرف گردید و به جانب كوهها روانه شد.

پس از گذشتن تاریخ عذاب، یونس به طرف قوم خود بازگشت تا ببیند آنها چگونه هلاك شده اند با كمال تعجب مشاهده كرد مردم به طریق عادى زندگى مى كنند عده اى مشغول زراعتند. از یك نفر پرسید قوم یونس چه شدند. آن مرد یونس را نمى شناخت پاسخ داد او بر قوم خود نفرین كرد خداوند نیز تقاضایش را پذیرفت عذاب نازل شد ولى آنها گرد یكدیگر جمع شدند گریه و زارى نموده از خدا خواستند او هم بر آنها رحم كرده عذاب را برطرف نمود اینك در جستجوى یونسند تا ایمان آورند.

یونس خشمگین شد باز از آن محیط دور شده به نزدیك دریا رفت چنانچه خداوند نیز داستان خشم یونس را در این آیه بیان مى كند و ذا النون اذ ذهب مغاضبا فظن ان لن نقدر علیه كنار دریا رسید در آنجا یك كشتى را در حال حركت مشاهده كرد تقاضا نمود او را نیز سوار كنند. مسافرین موافقت كرده یونس سوار شد. كشتى حركت كرد میان دریا كه رسید خداوند یك ماهى بزرگ را مأمور نمود به طرف كشتى رود یونس ابتدا جلو نشسته بود حمله ماهى و هیكل درشت او را مشاهده كرد از ترس به آخر كشتى رفت . ماهى باز به طرف یونس آمد. مسافرین گفتند در میان ما نافرمانى است باید قرعه اندازیم به نام هر كس كه در آمد او را طعمه همین ماهى قرار دهیم. قرعه كشیدند بنام یونس خارج شد او را در میان دریا انداختند (فالتقمه الحوت و هو ملیم ) ماهى یونس را فرو برد و او خویشتن را سرزنش مى كرد.

صفحات: 1· 2

 1 نظر
حرم فلش - کد دعای فرج برای وبلاگ
به انتظار تو نشستن ،خطای ماست...

به انتظار تو باید ایستاد ....
  • اخبار مدرسه
  • مهدویت
  • مقالات
  • بیانیه ها و اطلاعیه ها
  • مناسبتها
  • تازه های علمی و ادبی
  • حرفهای دل
  • نیایش
  • درسها و داستانهای قرآنی
    • دانلودها
  • داستانهای زیبا
  • پرسش و پاسخ
سايت مقام معظم رهبري
سايت آيت الله سيستاني
سايت آيت الله صافي
سايت آيت الله بهجت
سايت آيت الله  وحيد خراساني
سايت آيت الله  مکارم
سايت آيت الله  تبريزي
سايت آيت الله  فاضل لنکراني


log

جستجو

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس